De eerste maand - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Nadine Verhoeven - WaarBenJij.nu De eerste maand - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Nadine Verhoeven - WaarBenJij.nu

De eerste maand

Door: Nadine

Blijf op de hoogte en volg Nadine

12 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Hallo allemaal!
Het is zo lekker weer en ik ben vrij vandaag dus tijd om even een verslagje te typen. De studie is nu echt begonnen en er moet ook echt wat gedaan worden. Ik heb 3 vakken gekozen. De eerste is Learning for Sustainable Community Engagement, waar ik in mijn vorige blog ook over vertelde. We hebben inmiddels al 3x op maandagochtend les gegeven. We moeten ’s ochtends anderhalf uur in de klas iets aan performative of creative arts doen (toneel/muziek/tekenen/knutselen) en nog een half uur met ze buiten gymen. We bedenken elke week een thema zoals dieren/recyclen/emoties. Het is wel een opgave hoor, we hebben met zn vieren een klas van ongeveer 30 kinderen rond de 9/10 jaar. Er zitten echt wat donderstenen bij! Ik heb hier een filmpje over de school gevonden http://www.sustainabilityinstitute.net/newsdocs/video/lynedoch-ecovillage (waarin je ook Grant Demas ziet, de docent waar ik in mijn vorige blog over vertelde). Afgelopen maandag was lastig, de kinderen zijn soms niet rustig te houden, ik heb een schorre stem als we klaar zijn. Het ligt niet aan onze klas of aan ons, iedereen heeft het er lastig mee. De directeur vertelde ook dat het voor de meeste kinderen thuis allemaal niet al te best is, er heerst een groot alcohol probleem onder ouders in dit dorp en vele kinderen worden opgevoed door hun opa&oma, dus moeten al het huishouden doen en voor hun jongere broertjes en zusjes zorgen op zo’n jonge leeftijd. Volgende week gaan we een les over conflicten oplossen doen, aangezien we deze week tijdens de gymles vooral bezig waren vechtende kinderen uit elkaar te halen. Hopen dat het helpt!
Verder heb ik ‘Principles of economics in South Africa’ gekozen omdat ik dacht dat een beetje economie vast wel een keer handig is, en ‘Public Theology in South Africa’. Die laatste keuze heb ik eigenlijk vooral gebaseerd op een goede timing, een kleine klas, een leuke docent, en, heel belangrijk: het theologie gebouw is zo mooi!! Haha maar het leek me vooral leuk om een keer iets anders te leren dan normaal en bij het vak bespreken we thema’s zoals racisme, verzoening, mensenrechten, etc, het is niet dat we de bijbel aan het bespreken zijn o.i.d.
Ik ben vorig weekend met de Berg&Toerklub meegeweest met een hike naar hun berghut. Het was heerlijk, lekker de natuur in, voor het eerst met een backpack, een beetje door de bergen klauteren en ’s avonds braaien en marsmellows roosteren. Ik bevind me hier trouwens best opvallend veel tussen Christenen; zo werd om 7 uur ’s ochtends voordat we vertrokken ook even gebeden voor een goed weekend. Afgelopen weekend zijn we de Stellenbosch mountain even opgeklommen, zijn we zaterdag de Full Moon hike op de Lion mountain (ongeveer naast Table Mountain) gaan doen (beetje spannend wel, in het donker terug) en zondag ben ik met mijn huisgenootjes naar Cape Point en Cape of Good Hope geweest. Ook een heel mooi natuurgebied, waar ik vorig jaar ook al geweest ben. Het is echt wel grappig om alles weer te herkennen en weer een foto te maken op hetzelfde punt als we vorig jaar met onze Djoser groep stonden, en het is ook gewoon leuk om een winkeltje in te lopen en te denken: Hé, hier heb ik vorig jaar ook een broodje Tonijn besteld!
Iets heel anders: Gister zijn we even naar een zangvoorstelling geweest. We dachten dat het niet zo bijzonder was dus we kwamen 2 uur later binnen dan het begon (het was ook gewoon gratis) maar het was echt zó geweldig!! Ze hebben hier per residence (campus woningen) een koor van 15-20 studenten die met elkaar ongeveer een kwartier lang a cappella zingen, voor een idee: (http://atkv.org.za/af/kunste/ser) en (https://www.youtube.com/watch?v=Zm1D8fzuQVo&app=desktop) Een beetje zoals ‘Glee’, voor de mensen die dat TV programma kennen. In ieder geval, vanavond treden de mannenkoren op dus dit keer zorgen we dat we wel de volle 3 uur meekrijgen en vrijdag is de halve finale waar ik een kaartje voor heb weten te bemachtigen dus dat is ook echt super.
Goed, dat was het even voor nu!
Liefs Nadine

  • 12 Augustus 2014 - 15:00

    RIA Juffermans:

    HAI Nadientje
    Bedankt voor de gave Foto's en wat Sjiek dat je de Cape of Good Hope hebt beklommen en in "n Berghut hebt door gebracht met de Berg&Toerclub !
    Die Studie Public Theology lijkt mij ook heel interessant !
    Ik wens je veel Plezier bij de a Cappella-Zangvoorstelling van de Mannenkoren !
    Liefs en dikke Kus
    RIA vanuit Dordrecht

  • 12 Augustus 2014 - 19:01

    Rolf Verhoeven:

    Leuk verhaal, Nadine. Het volgende verslag komt toch niet pas na het eerste jaar in ZA?
    Rolf

  • 13 Augustus 2014 - 11:38

    Heleen:

    nachooo wat een vette foto's
    xxx your biggest fan

  • 20 Augustus 2014 - 14:21

    Josien:

    Mooi verslag Nadine! Hoe is het met je klas vol mooie Afrikaanse kindjes? We horen gelukkig veel van je, toch verheug ik mij al weer op je volgende blog!
    Veel liefs, mama

  • 25 Augustus 2014 - 13:25

    Ceciel Van Der Lugt:

    Lieve Nadine

    Wat een stoere fotos ... Ik zou best bang zijn om net van Cape of Good Hope af te vallen, maar jouw sportieve opvoeding heeft jou veel kracht en behendigheid gegeven. geniet daar maar van...

    Veel liefs van je oma, en Hubert laat je groeten Ciel

  • 27 Augustus 2014 - 21:48

    Nympho:

    Nachooo wow die foto's van de full moon tour: te sick!!! klinkt alsof je het al helemaal naar je zin hebt daar, al veel matties gemaakt? enjoy kiddo xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nadine

Actief sinds 14 Juli 2014
Verslag gelezen: 426
Totaal aantal bezoekers 4209

Voorgaande reizen:

14 Juli 2014 - 13 Januari 2014

Studeren in Stellenbosch

Landen bezocht: