Mijn eerste semester - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Nadine Verhoeven - WaarBenJij.nu Mijn eerste semester - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Nadine Verhoeven - WaarBenJij.nu

Mijn eerste semester

Door: Nadine

Blijf op de hoogte en volg Nadine

05 September 2014 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Hallo allemaal!
Zoals beloofd weer even een update. Ik ben 21 geworden! We hebben een mooi feestje gehad bij ons thuis en zijn de dag daarna (toen iedereen weer wat bijgekomen was..) naar een heel mooi strandje gegaan. Een goeie verjaardag dus, inclusief lieve felicitaties, post en pakketjes uit Nederland, super bedankt! Mooi weer was het ook, afgelopen dagen was het rond de 28 graden, een goed begin van de Lente hier.
De laatste weken zijn snel voorbij gegaan. Hoogtepunten waren een weekendje weg naar Scarborough, waar we via via een oudere dame kenden en midden in een familiediner met Belgische, Afrikaanse en Engelse mensen terecht kwamen. De hike daarna toe was prachtig, het was wel erg ver waardoor we besloten stukken te rennen omdat het anders zolang duurde. De treinreis naar het vertrekpunt van onze hike toe was trouwens ook wel een avontuur, compleet met een traditionele dansvoorstelling in het treinstel (Slimme manier om geld te verdienen). Toen ik op de terugreis 10 minuten voor Stellenbosch de opmerking maakte ‘Wow, it seems like everything is going well this journey’, kwamen we erachter dat onze trein voorbij Stellenbosch ging, waardoor we in de volgende stad belandden en een taxi terug moesten nemen, een beetje jammer, ook voor de financiën want een treinrit (maakt niet uit waar naar toe) kost hier 15 rand; ongeveer 1 euro.
Nog meer leuke dingen; heb een aantal braais (BBQs) gehad (soms lijkt echt álles hier om vlees te gaan) en een international food evening, waar we eten proefden uit onder andere Zuid Korea, Malawi en Noorwegen. Verder zijn we gaan hardlopen op het rugby veld naast mijn huis (er staat geen bordje dat we het niet mogen betreden) en zijn we naar een Slow Food (tegenovergesteld van Fast Food) market geweest, een markt met lokaal en eerlijk gemaakt eten, ook heel internationaal (er stonden zelfs Belgen met bitterballen).
Goed, ten slotte is hier ook weer niet alles paradijs. In elk van mijn vakken (community engagement, economie & theologie) komen discussies terug over ongelijkheid, racisme, armoede, werkloosheid, oftwel: problemen in Zuid Afrika, die ook voorkomen op de rest van de wereld. Niet alleen in de les trouwens, ook in de kroeg laatst ontstond er een enorm felle discussie over of het Kapitalistische systeem de schuld is van dit alles, haha. Gister vertelde iemand me dat in zijn opa’s tijd de scheiding tussen de Afrikaners (de ‘Nederlandse Zuid Afrikaners) en de Engelse Zuid Afrikaners groter was dan tussen donker en blank, en nog steeds zijn er studenten accommodaties waar vooral ‘de Engelsen’ zitten. En de coloured (de gekleurden) en de black schijnen elkaar ook niks te gunnen. Al is dit natuurlijk een hele gegeneraliseerde opmerking, zoals je die elke keer hoort; ‘The black people do this and this and the coloured behave so and so’. Er wordt vergeten dat het gewoon om individuen gaat. Het is een gek land dit hoor, waarin iedereen die veel geld heeft dat investeert in elektrische hekken en alarmsystemen. Het is de bedoeling dat studenten van verschillende achtergronden zich met elkaar mengen aan de universiteit van Stellenbosch, maar de grote massa blijft toch gescheiden. En hoe gaat er ooit goede communicatie ontstaan als verschillende huidskleuren naar verschillende supermarkten gaan? Ook de kroeg waar we vaak heen gaan: de obers zijn blank en mensen in de keuken zijn gekleurd of donker. Mijn docent benadrukt het elke keer weer: Racism is shit.
Lieve allemaal, nu jullie weer beginnen met school en colleges en vroeg uit je bed moeten breekt voor ons hier een weekje vakantie aan; de recess van 6-14 september. Ik ga met een groepje de auto instappen zaterdag met een tent, slaapzakken en reisgidsen en het plan om een rondje te maken langs de West Coast, ben benieuwd!
Liefs van Nadine

  • 05 September 2014 - 22:14

    Maurits:

    Hee Nadine,
    Weer een mooi verhaal! Het blijft een indrukwekkend land!
    Ik vind het echt super gaaf dat je een half jaar in Zuid Afrika studeert:)
    Ik ben jaloers op jou en ik mis je;)
    Xxx

  • 07 September 2014 - 10:53

    RIA Juffermans:

    HAI Nadine
    Bedankt voor het Interessante Verslag en sjieke Foto's !
    Hoop dat je veel fijne Dagen gaat beleven aan de West Coast !
    Lieve Groetjes
    RIA [ en Mario ]

  • 02 December 2014 - 15:35

    Ceciel Van Der Lugt:

    Lieve Nadine

    Ik lees elke keer je verslagen,, en bekijk de fotos,, zo blijf ik op de hoogte.. Je bent nu opreis, maar zult de reacties wel lezen...
    De tijd dat je nog in Afrika bent begint te verstrijken, maar ik heb wel het idee dat je er alles uitgehaald hebt wat erin zit... Het is zeker de moeite waard geweest,, en je bent een dankbare studente...

    Hier gaat het wel goed,, elke week zie ik Rolf en maandag 15 december probeer ik weer eens te SKYPEN.. zo rond 20.30 uur. We zien wel of het lukt...

    Kus van Ciel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nadine

Actief sinds 14 Juli 2014
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 4207

Voorgaande reizen:

14 Juli 2014 - 13 Januari 2014

Studeren in Stellenbosch

Landen bezocht: