Spring Break & andere uitstapjes - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Nadine Verhoeven - WaarBenJij.nu Spring Break & andere uitstapjes - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Nadine Verhoeven - WaarBenJij.nu

Spring Break & andere uitstapjes

Door: NADINE CECILE JOSINE VERHOEVEN

Blijf op de hoogte en volg Nadine

13 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Hoi allemaal!
Wow, ik heb echt al een tijdje niet geschreven. Ik heb nog niet eens verteld hoe Spring Break was, en dat is alweer 4 weken geleden. In ieder geval, het was super! We zijn met zn vieren (een Amerikaan, een Afrikaner, een Zuid-Koreaanse en ik naar de West Coast afgereisd. Een auto, een tent en reisgidsen was alles dat we nodig hadden. Een van de hoogtepunten was een concertje bij Darling. We hoorden via via dat het was dus we reden een township in. Daar was een podiumpje in elkaar geflanst en een mix van verschillende mensen die ik nog nooit eerder zo bij elkaar gezien had. Er kwam een vrouwelijke cabaretier grappen maken over dat donkere mensen beter kunnen dansen, er kwam een rapper en op een gegeven moment begon er een bandje een nummer in het Nederlands te zingen, ik wist niet wat ik meemaakte. De sfeer was zo goed met zo’n divers publiek, echt rainbow nation!

Het leukste aan de week was dat het allemaal zo spontaan was. Toen we een camping hadden gevonden op het strand in een natuurgebied vlakbij Paternoster, maakte we kennis met een wat ouder stel dat naast ons kampeerde en de volgende ochtend werden we gewekt met ‘Pancakes ready in 15 minutes!’

Ik heb het kamperen echt gewaardeerd. Lekker primitief; hout hakken voor een vuurtje, vlees braaien tussen twee takken in en slapen zonder matras. Niet wetend waar we de volgende dag zouden zijn en gewoon aan iedereen de weg vragen –ook als je het eigenlijk best zelf zou kunnen uitzoeken- gewoon omdat de locals je altijd naar de beste plekken wijzen.

Maar, Spring Break is nu alweer een maand geleden, het gaat snel.. Het weekend daarna zijn we heel spontaan in de auto gesprongen naar Kaapstad om naar een concert van The Fray te gaan. Het weekend daarna ook naar Kaapstad gegaan; dit keer voor Rugby Zuid Afrika- Australië! Geslapen in the wijk ‘Observatory’, de studentenwijk van Kaapstad. Super leuk, super hippie! Alles en iedereen daar is hippie. Restaurants waar je bijvoorbeeld een boek kan achterlaten en een (ingepakt, dus je weet niet wat voor) ander boek kan meenemen. En bijvoorbeeld een winkel met alleen maar boeken over Anarchisme. Heel erg leuk dus. En oja de rugby wedstrijd was gewonnen door Zuid Afrika dus dat was ook helemaal goed!

Afgelopen week was hectisch; een paper inleveren over ‘Unemployment in South Africa, causes & solutions en een 1uur durende presentatie over Social Justice, waarin ik een spel had voorbereid voor de klas dat ‘The Veil of Ignorance’ heet (google maar). Tussen deze deadlines in hadden we besloten mee te doen aan een International Food Evening, omdat we geld wilden verdienen. We hebben een hele nacht appel kruimel staan bakken zodat we ongeveer 200 porties zouden kunnen verkopen. Er was (bijna) niemand die zich afvroeg hoe Nederlands Apple Crumble was dus dat maakte gelukkig niet zo uit :) Wat wel uitmaakt, wij hebben het meest verkocht van alle landen die meededen(!)

Afgelopen weekend was het dan eindelijk tijd voor Rocking The Daisies, het festival waar ongeveer 99% van de internationale studenten te vinden was. Het is het grootste festival in Zuid Afrika (ongeveer 20.000 man) Ik dacht dan ook; leuk, iedereen die ik ken gaat hierheen. Jammer alleen dat ik sommige mensen niet eens tegengekomen ben, het was echt heel groot. De bekendste artiesten die we gezien hebben waren; Crystal fighters, Jeremy Loops en Rudimental. Ooit van gehoord? Ik van te voren niet echt, maar het was leuk!

Goed en dan is het nu nog steeds bijkomen van het festival. Het rare is; het eerste ‘einde’ is in zicht, volgende week voor de laatste keer lesgeven, over 2 weken tentamens en dan gaat iedereen alle kanten op reizen. Begin november krijg ik dan uiteindelijk echt bezoek van Pieter & mn ouders en daarna ga ik nog een mooie rondreis naar de buurlanden maken.

Het lekkere weer is nu ook echt begonnen! Gekke combinatie, 28 graden en kerstballen in de winkel.

Lieve groetjes,

Nadine

• 13 Oktober 2014 - 21:16

Grietje:

Leuk Nadia! Gaat echt super snel joh, dat het er al weer bijna op zit! Klinkt echt tof, al de spontane uitjes enzo! Succes nog even met de laatste 'studeerlootjes'.
    KUS

• 14 Oktober 2014 - 20:15

Rolf:

Weer een mooie verslag, Nadine. Maak je die Apple Crumble ook nog eens als je weer terug bent?

• 15 Oktober 2014 - 10:16

Ria Juffermans:

HAI Nadine
    Bedankt voor je interessante en Leuke verhaal over :
    Kamperen onder de Hemel, Muziek-Festival en O Ja......Studeren in Zuid-Afrika !