Mijn eerste studieweek! - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Nadine Verhoeven - WaarBenJij.nu Mijn eerste studieweek! - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Nadine Verhoeven - WaarBenJij.nu

Mijn eerste studieweek!

Door: Nadine

Blijf op de hoogte en volg Nadine

21 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Hallo allemaal!
Lekker warm daar? Hier was het vandaag ook heel mooi. Na ja, we zaten wel een beetje te bibberen met onze truien en jassen aan in het klaslokaal, maar zodra we naar buiten de zon inliepen werd de gevoelstemperatuur meteen zo’n 20 graden warmer. Ze doen hier echt nergens aan verwarming, omdat dat maar 2 maanden per jaar nodig zou zijn. En wat is ‘nodig’, als er ook dekens en truien en kruiken bestaan?
Vandaag is mijn LSCE programma begonnen. Dit is een vak genaamd ‘Learning for Sustainable Community Engagement’. Het vak heeft de driedubbele waarde van een normaal vak en zal dus ook een groot deel van mijn tijd hier in beslag nemen. Bij dit vak gaan we met een groep van 22 internationale studenten elke maandag en vrijdag met de trein naar een school in Lynedoch, een dorp vlakbij Stellenbosch. Vandaag ontmoetten we daar Grant, onze docent. Hij zei dat ‘We are gonna experience a journey of personal discovery and growth’, dus mijn verwachtingen zijn groot. Hij benadrukte dat het gaat om community engagement, niet community service. Daarmee bedoelt hij dat we niet met onze witte neuzen een klaslokaal instappen en denken dat we de coloured kinderen eens even wat gaan leren, maar dat we kennis gaan uitwisselen, dus zelf ook van hun gaan leren. Want, we moeten mensen zien als individuen, niet als wit of zwart. Klinkt logisch, maar echt, hier in Stellenbosch heb ik al vaker dingen gehoord als ‘I don’t want to discriminate, but Black Label beer is not really for us..' In ieder geval, de LSCE docent is erg inspirerend, alsof Nelson Mandela himself voor de klas stond. Hij wil dat wij een hechte groep gaan vormen met deze studenten en sterk in onze schoenen staan voordat we te maken krijgen met kinderen die echt in armoede leven. Hij zei ook zoiets als: For this course, you must be happy, and you are responsible for your own happiness. If you want coffee, buy yourself a coffee. Don’t wait until others buy one for you. De eerste zin die we van hem moesten noteren was ‘The person is never the problem, the problem is always de problem. Ik denk dat hij daarmee vooral bedoelt dat als je bijvoorbeeld ruzie hebt met iemand, het niet zo is dat diegene het probleem is, maar de ruzie het probleem is. Goed, ik kan nog doorgaan over alles wat hij binnen deze 6 uur (we waren er van 9-3) gezegd heeft maar het is misschien ook leuk om over andere dingen te schrijven. In ieder geval, aanstaande maandag krijgen we voor het eerst met een groepje van 3 een klas van 30 kinderen voor onze kiezen, om een paar uur met ze te knutselen en spelletjes te doen.
Goed, verder.. Afgelopen woensdag hebben we het Welcome diner gehad, het was super! In een groot oud schoolgebouw stonden ronde tafels voor ons klaar met kaarsen en in het midden een ruimte waar voor het eten begonnen was iedereen al op de dansvloer stond! Zaterdag zijn we naar Kaapstad geweest (Waterfront en naar het strand) en dat was ook heel mooi, en ook een beetje spannend, op rotsen klimmen enzo. Nu is de introductieweek voorbij en zijn alle Afrikaners weer teruggekomen in Stellenbosch om naar de studie te gaan dus is het hier veel drukker. Ik ga behalve dit vak nog 2 andere vakken kiezen dus ik ga er deze week een paar volgen zodat ik vrijdag kan beslissen voor welke ik me precies inschrijf. Verder leer ik steeds meer mensen kennen en ik ben ook van plan om me bij een paar societies aan te sluiten, zoals de BTK (Berg en Toerklub) en de Law & Social Justice club.
Hee ik ga slapen want morgen begint er een les om 8 uur ‘sochtends, ja dat zijn nog eens tijden.. Maargoed, bijna mijn hele huis gaat hetzelfde vak volgen dus dat wordt vast gezellig ‘smorgens.
Fijne vakantie!
Liefs van Nadine


  • 22 Juli 2014 - 10:09

    Rolf:

    Mooi verslag, Nadine. Ga zo door, want we blijven graag op de hoogte. Ik krijg de indruk dat je je al aardig thuis voelt na het eerste weekje.
    Goed plan om je bij de Law & Social Justice club aan te sluiten. Veel plezier.
    Rolf

  • 27 Juli 2014 - 11:13

    Ria Juffermans:

    Hallo Nadientje
    Dankjewel voor je enthousiaste Verhaal , het lijkt mij reuze-gezellig in je Studiehuis !
    En wat een interessante en wijze Docent is die Grant zeg, zeker al wat ouder ??
    Zo te horen beleef je het ook wel als Vakantie met die uitjes naar het Strand/Kaapstad.
    Enne heel goed idee om je ook aan te sluiten bij die Berg en Toerclub [ mooie Rotsen ]
    Have a very nice Time
    Lovely Greetings RIA

  • 27 Juli 2014 - 15:08

    Ceciel Van Der Lugt:


  • 29 Juli 2014 - 09:56

    Heleen:

    Nachooo! Klinkt weer goed. wat een inspirerende docent! Heel veel succes met je eerste vakken en veel plezier!

    liefs Heleen

  • 29 Juli 2014 - 19:15

    Paige:

    Klinkt goed neeedientje! Wat een geweldige docent en wat leuk dat je al zo veel mensen leert kennen! Have fun daar en good luck met je vakken!

  • 31 Juli 2014 - 12:55

    Fleur & Maurits:

    Hallooo Nadine,
    Fijn dat het nog steeds goed met jou gaat. Grappig dat je les moet geven, misschien wordt je later wel een jufXD Naar Kaapstad waterfront en beach klinkt leuk. Benieuwd wat je nog meer gaat doen!? Met ons gaat het ook goed hier in Ameland! Gister gestrandzeild! Vandaag ga ik (Maurits) kitesurfen! En er zitten hier heel veel konijnen. Veel plezier daar!
    Xxx Fleur & Maurits

  • 06 Augustus 2014 - 09:57

    Grietje:

    Nadien!!
    Lekker laat :). Klinkt ontzettend inspirerend allemaal, kun je die docent mee terug nemen naar Nederland? Wil ook wel met 'm praten ;)!
    Succes meissie, maar zo te lezen gaat dat goed komen.
    X Grietje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nadine

Actief sinds 14 Juli 2014
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 4226

Voorgaande reizen:

14 Juli 2014 - 13 Januari 2014

Studeren in Stellenbosch

Landen bezocht: